Helsingin Navigaattorit
15.02.2009
Maantieteellisen merenkulkuopin tutkinto 14.04.2000, saaristonavigointi, kysymykset
Eranto on 7°E.
Käytä eksymätaulukkoa.
Lue myös yleiset tutkinto-ohjeet!
Tehtävät liittyvät venematkaan, jonka teet moottoriveneelläsi (pituus 9 m, syväys 1.2 m) Skogbölen lossirannasta (63°53.0'N 025°45.5'E) Viiran luotsiaseman kautta päätyen 9.0 m väylälle noin Laitakarin kohdalle. Matka tehdän väyliä pitkin, kun se on mahdollista, mutta se sisältää myös osuuksia, jotka kuljetaan väylien ulkopuolella.
- Lähdet 4.5 m väylää pohjoiseen Skogbölen lossirannasta (63°53.0'N 025°45.5'E). Päämääränäsi on Viiran luotsituvan laituri (63°57.0'N 025°51.2'E). Kobbön luoteispuolella olevan viittaportin pohjoispuolella poikkeat väylältä koilliseen. Ajat Trehålsgrundetin ja Mervinniemen välistä. Piirrä kartalle reittisi Viiran luotsiaseman laituriin.
- Miten varmistat turvallisen navigointisi? Merkitse kartalle ympyrällä kohdat, joita käytät navigointisi varmistukseen, ja vinoristillä (×) kohdat, joita sinun tulisi välttää. Kuvaile kuinka navigoit.
- Jatkat matkaasi Viiran majakalta 5.2 m väylää luoteeseen. Havaitset 7.3 m väylällä aluksen, johon suuntima ei muutu. Mistä on kyse? Mitä teet?
- Aluksessa on päivämerkkinä viereisen kuvan tunnus. Mitä se tarkoittaa?
- Mikä on edellä esitettyä päivämerkkiä vastaava valotunnus?
Ajat ODAS-poijulle. Varmistat samalla sen sijainnin käsisuuntimakompassilla. Mitkä ovat kompassisuuntimat Möylyn sektoriloistoon ja Viiran majakkaan?
- Jatkat matkaasi ODAS-poijulta suoraan kohti verkkomatalan valopoijua. Mitä tarkoittaa karttamerkki
? - Mikä viitta jää lähimmäksi oikealla puolellesi matkan aikana?
- Mitä tarkoittaa karttamerkintä paikassa (63°58.65'N 025°54.50'E)?
Jatkat matkaasi Verkkomatalan valopoijulta 9.0 m väylää pitkin kaakkoon. Ohitat tutkaheijastimella varustetun kummelin kello 14.00. Nopeutesi on 7 solmua. Mihin aikaan tulet ohittamaan Munan reunamerkin?
- Ajat 9.0 m väylää kaakkoon. Ohittaessasi Ykskiven luodon havaitset luodolla henkilön, joka viittoilee molemmilla käsillään ylös ja alas. Mistä on kyse?
- Mitä teet?
- Munan reunamerkiltä päätät lähteä suoraan kohti Ulkokallan tunnusmajakkaa. Mikä on kompassisuunta?
- Ajettuasi noin 1 mpk päätät palata takaisin Munan reunamerkille. Mikä nyt on kompassisuuntasi?
Kun jatkat matkaasi linjaa Länsikivi–Eteläluoto, näyttää kompassisi KS=142°. Laske tässä tilanteessa ohjauskompassin eksymä.
- Selosta lyhyesti eksymä.
- Selosta lyhyesti suuntima.
- Kuinka pitkä on yksi kaariminuutti meridiaanilla meripeninkulmissa?
- Mitkä ovat kulussa olevan ilmatyynyaluksen valot?
- Mitä äänimerkkejä antaa huonoissa näkyvyysoloissa purjehtiva purjealus?
- Mainitse vähintään neljä seikkaa, jotka on otettava huomioon arvioitaessa aluksen turvallista nopeutta?
Helsingin Navigaattorit
15.02.2009
Saaristo 14.04.2000, mallivastaukset
Reitti viereisellä kartalla.
- Yhteentörmäämisen vaara. Väistän.
- Rajoitettua ohjailukykyä.
- Ympärinäkyvä päällekkäinen puna–valko–punainen valoyhdistelmä.
Viira ks=162°, Möyly ks=097°.
- IT 1: Luotsinkohtauspaikka.
- Itäviitta.
- IK 26: Hylky, pienin syvyys 15 m.
14.27.
- Kansainvälinen hätämerkki (COLREG 37), jonkun henki on vaarassa — hän pyytää apua merihätään.
- Menen auttamaan.
- KS=068°.
- KS=245°.
- eks=-11° (KS=142°).
- Aluksen magneettikentän aiheuttama häiriö maan magneettikentässä.
- Havaitsijan kautta kulkevan meridiaanin ja havaitsijan ja havaintokohteen välisen isoympyrän kaaren välinen kulma.
- 1 mpk.
- Sivuvalot, perävalo, mastovalo ja ympärinäkyvä keltainen vilkkuvalo.
- Yksi pitkä ja kaksi lyhyttä äänimerkkiä enintään kahden minuutin välein. Alle 12 m aluksilla vaihtoehtoisesti jokin voimakas äänimerkki enintään kahden minuutin välein.
-
- vallitseva näkyvyys,
- liikenteen tiheys,
- aluksen ohjailukyky,
- taustavalaistuksen esiintyminen,
- vallitseva tuuli,
- merenkäynti ja virta,
- merenkulullisten vaarojen läheisyys,
- aluksen syväys suhteessa kulkuveden syvyyteen.