Helsingin Navigaattorit
15.02.2009
Maantieteellisen merenkulkuopin tutkinto 25.04.2003, rannikkonavigointi, kysymykset
Käytä eksymätaulukkoa ja vuorovesitaulukoita soveltuvin osin.
Lue myös yleiset tutkinto-ohjeet!
Eranto on 6°E ellei tehtävässä toisin ilmoiteta.
Olet veneelläsi majakan Kemi 2 itäpuolella 10 m väylällä matkalla länteen. Tarkistat kompassin eksymän suuntimalla linjan, jonka muodostavat majakat Kemi 2 ja Kemi 1. Suuntimaksi mittaat ks=228°. Laske kompassin eksymä.
- Mihin liittyy WGS-84?
- Mitä tarkoittaa tutkassa näyttötapa NORTH UP?
- Missä kulmassa kahden suuntiman tulisi olla keskenään, jotta paikanmääritys olisi tarkimmillaan?
- Olet majakan Kemi 2 länsipuolisella merialueella. Kompassisuuntasi on KS=251°. Veneesi nopeus on 9 solmua. Suunnit majakan Kemi 1 ohjauskompassilla kello 13.25 ks=188° ja kello 14.05 ks=130°. Mikä on havaittu paikkasi kello 14.05.
- Jatkat matkaasi. Milloin olet 6 mpk etäisyydellä majakasta Malören? Missä tosisuuntimassa veneen tulisi näkyä tällöin majakasta?
- Olet 06.05.1995 kello 14.51 UT paikassa 51°04.0'N 001°23.0'E. Mikä on vuorovesivirran suunta ja nopeus?
- Tarkoituksesi on jatkaa matkaa Folkestonen satamaan lokin näyttäessä nopeutta 6 solmua. Eranto on 5°W. Vuoroveden aiheuttama virta pysyy koko matkan ajan samana. Mitä kompassisuuntaa sinun tulisi ohjata? Milloin sivuutat Folkestonen sataman suulla olevan loiston (51°04.5'N 001°11.8'E)?
Oikein vai väärin? - Kylmä virtaus merkitään kartalle
. - Lämpimän rintaman lähestyessä lämpötila nousee.
- Merituuli vaikuttaa pääasiassa päivällä.
- Kovan tuulen varoitus annetaan 14–20 m/s tuulesta.
- Ajat kompassisuuntaan KS=184° Malörenin majakan luoteispuolella. Määrität sijaintisi mittaamalla ohjauskompassilla kompassisuuntiman Lutskärsgrundin sektoriloistoon ks=274° ja tutkalla etäisyyden Malörenin majakkaan 8.0 mpk. Mikä on sijaintisi?
- Mittaat edellä määrittämässäsi paikassa tutkalla keulasuuntiman Gunnarenin kummeliin. Mikä on tutkalla mittaamasi keulasuuntima?
- Jatkat matkaasi edellä määrittämästäsi paikasta suoraan kohti Malörenin majakkaa. Mikä on ohjattava kompassisuunta, kun koillistuulen aiheuttama sorto on 6°?
Paikasta 58°27.1'N 019°26.7'E purjehditaan paikkaan 59°39.2'N 021°19.1'E. Kaakkoistuuli aiheuttaa 6° sorron.
Laske kompassisuunta ja kuljettu matka.
Oikein vai väärin? - Reittijakojärjestelmän liikennekaistalle tulee tulla mahdollisimman jyrkässä kulmassa liikennesuuntaan nähden.
- Ulkomailta passintarkastukseen tullessa ei tarvitse noudattaa tulliteitä.
- Tulliraja on sama kuin aluemeren ulkoraja.
Helsingin Navigaattorit
15.02.2009
Rannikko 25.04.2003, mallivastaukset
Muutamiin tehtäviin liittyy karttaote.
eks=-10° (KS=280°).
- WGS-84 on World Geodetic System 1984, muun muassa INT-merikartan ja GPS-järjestelmän koordinaattijärjestelmä.
- NORTH UP tarkoittaa pohjoissuuntanäyttöä, jossa maantieteellinen pohjoinen on tutkan näytöllä ylhäällä.
- Suorassa kulmassa.
- 65°28'N 023°57'E.
- ts=136°, 14.42.
- VS=047°, VN=1.2 solmua. (karttaote)
- KS=262°, 16.14 UT.
- Väärin. Esitetyllä merkillä on kuvattu epämääräisen virtauksen suuntaa.
- Väärin. Lämpimän rintaman lähestyessä lämpötila ei nouse.
- Oikein, merituuli vaikuttaa pääasiassa päivällä.
- Oikein, kovan tuulen varoitus annetaan 14–20 m/s tuulesta.
- 65°39.4'N 023°27.5'E.
- kk=291°.
- KS=157°.
KS=037° ja MPS=92.4 mpk.
- Väärin. Reittijakojärjestelmän liikennekaistalle tulee tulla mahdollisimman loivassa kulmassa liikennesuuntaan nähden.
- Väärin. Ulkomailta tultaessa kuljetaan tulliteitä passintarkastukseen.
- Väärin. Tulliraja on 2 mpk aluemeren ulkorajaa ulompana.