Helsingin Navigaattorit

Helsingin Navigaattorit

15.02.2009

Maantieteellisen merenkulkuopin tutkinto 09.12.2005, saaristonavigointi, kysymykset

Eranto on 7°E. Käytä eksymätaulukkoa. Lue myös yleiset tutkinto-ohjeet!

Tehtävät liittyvät syksyiseen venematkaan. Lähdet liikkeelle Villnäsin pohjoisrannasta 63°53.2'N 025°49.7'E. Teet matkan moottoriveneelläsi, jonka syväys on 0.8 m ja korkeus 2.5 m.

    1. Siirryt lähtöpaikastasi Bomarsundin sillan alitse Långön saaren lounaispuolella olevalle väylälle, jota pitkin lähdet ajamaan kohti luodetta. Veneesi nopeus on 8 solmua. Ennen sillan alitusta näet Villnäsin pohjoiskärjessä neliön muotoisen vesiliikennemerkin, jossa on valkoisella pohjalla numero 9. Merkkiä reunustaa punainen kehys. Mikä on tämä liikennemerkki ja minkälaisia toimenpiteitä sen noudattaminen aiheuttaa?
    2. Saavuttuasi Långön saaren lounaispuolella olevalle väylälle näet paikassa 63°53.6'N 025°47.2'E merimerkin. Mikä on tuo merimerkki ja millainen on sen väritys?
    3. Jatkat 4.5 m väylää kohti pohjoista. Noin puolen tunnin kuluttua näet väylän itäpuolella viitan, jonka latitudi on 63°56.2'N. Minkä värinen on tuo viitta?
    1. Mainitun viitan paikasta 63°56.2'N 025°45.2'E jatkat matkaasi merentutkimuspoijulle (ODAS) paikkaan 63°58.6'N 025°50.3'E. Mikä on ohjattava kompassisuunta?
    2. Ympyröi kartalta ne vaarakohteet, jotka sinun on otettava huomioon navigoidessasi kohti ODAS-poijua.
    1. Kuinka kauan matka kestää?
    1. Tarkistat ODAS-poijun sijainnin suuntimalla käsisuuntimakompassillasi Möylyn sektoriloiston ja Viiran majakan. Mitkä ovat ne käsisuuntimakompassin suuntimat, jotka kertovat sinulle, että poiju on paikallaan?
    1. Lähdet ODAS-poijulta KS=081°. Mikä on paikkasi, kun oikeanpuoleinen keulakulma Möylyn sektoriloistoon on 128°?
    1. Saavut matkareittisi poikki kulkevalle 3.0 m väylälle paikassa 63°58.6'N 026°04.8'E. Väylän linjamerkit ovat Kallassa ja Summassa. Päätät tarkistaa veneeseesi kiinteästi asennetun varakompassin eksymän ja ajat hetken mainittua väylää pohjoisen suuntaan. Laske varakompassin eksymä, kun se näyttää suunnaksi KS=356°.
    1. Käytyäsi Hyljekrunnin saaressa lähdet jatkamaan matkaasi. On jo pimeää, mutta näkyvyys on muuten hyvä. Päätät hakeutua kartan keskiosassa näkyvälle valaistulle 9.0 m väylälle, jota pitkin voit jatkaa etelän suuntaan päätesatamaasi, joka ei näy tällä kartalla. Piirrä reittisuunnitelmasi, ympyröi ne merimerkit, joita käytät navigoidessasi hyväksi ja merkitse vaarakohteet vinoristillä (×). Selosta suunnitelmasi.
    1. Matkallasi Hyljekrunnista kohti 9.0 m väylää kohtaat aluksen, joka lähestyy sinua etelästä päin. Näet lähellä veden pintaa yhden vihreän valon ja ylempänä päällekkäin kaksi valoa, joista alempi niin ikään on vihreä ja ylempi punainen. Minkälainen alus on kysymyksessä?
    2. Kumpi alus on meriteiden sääntöjen perusteella väistämisvelvollinen ja miksi?
    3. Minkälainen on Munan reunamerkin (63°56.30'N 025°56.87'E) valotunnus?
    1. Kaksi konealusta kohtaa toisensa väylässä, jossa on vuolas, ohjailuun vaikuttava virta. Kumpi aluksista, myötä- vai vastavirtaan menevä, on sisävesisääntöjen perusteella väistämisvelvollinen?
    2. Konealus liikkuu veden halki näkyvyyden ollessa rajoitettu. Millainen äänimerkki sen on annettava meriteiden sääntöjen perusteella?
    3. Minkälaisia valoja ja merkkikuvioita on alle 50 m pitkän aluksen näytettävä meriteiden sääntöjen perusteella silloin, kun alus on ankkuroituna?
    1. Oikein vai väärin?
      • Vetouisteleva alus on meriteiden sääntöjen tarkoittama kalastusta harjoittava alus.
      • Voimassa olevan rikoslain perusteella voidaan tuomita vesiliikennejuopumuksesta, vaikka veren alkoholipitoisuus olisi alle 1.0 promillen.
      • Suomalaisen Mercator-projektiossa olevan merikartan mittakaava suurenee pohjoiseen päin mentäessä.

Helsingin Navigaattorit

Helsingin Navigaattorit

15.02.2009

Saaristo 09.12.2005, mallivastaukset

    1. Vesiliikennemerkki on nopeusrajoitus 9 km/h. Hiljennetään nopeus hieman vajaaseen 5 solmuun.
    2. Merimerkki on länsiviitta, kelta–musta–keltainen.
    3. Viitta on punainen.
    1. KS=035°.
    2. Lähimmät vaarakohteet olisivat paikassa 63°56.6'N 025°46.5'E oleva pintakivi ja välittömästi Trehålsgrundetin pohjoispuolella oleva vedenalainen kari. Kumpikaan niistä ei ole niin lähellä, että niitä pitäisi ympyröidä. Kauempana olevien kohteiden nimeäminen olisi virhe.
    1. 25 min.
    1. Möylyyn ks=097° ja Viiraan ks=162°.
    1. 63°58.6'N 025°58.0'E.
    1. eks=+5° (KS=356°).
    1. Maisemanavigointitehtävä. Ajetaan 3.1 mpk suuntaan KS=227° (TS=237°). Matkalla kohdataan turvavesiviitta. Ulkokallan saari jää kaksi kaapelimittaa vasemmalle. Kun Ulkokallan tunnusmajakka on suoraan sivulla vasemmalla, käännytään suuntaan KS=218° (TS=226°), josta on matkaa väylälle 2.9 mpk. Kun edessä oleva valaistu itäviitta näkyy, ajetaan sitä kohti. Kaukana vasemmalla on vedenalainen kivi — ei vaaroja.
    1. Kyseessä on purjealus (COLREG 25ac).
    2. Minä olen väistämisvelvollinen, koska konealus väistää purjealusta (COLREG 18a).
    3. Valotunnus on yhdeksän valkoista vilkkua.
    1. Väistämisvelvollinen on vastavirtaan menevä (sisävesisäännöt 3§).
    2. Sen on annettava yksi pitkä (noin 4–6 s kestävä) äänimerkki enintään kahden minuutin väliajoin (COLREG 35a).
    3. Keulaosassa ympäri näköpiirin näkyvää valkoista valoa tai palloa sekä peräosassa edellistä valoa alempana olevaa ympäri näkyvää valkoista valoa (COLREG 30ab). Alle 50-metrisenä sille riittää yksi ympäri näkyvä valkoinen valo parhaiten näkyvässä paikassa.
    1. Väärin. Vetouistelu ei rajoita aluksen ohjailukykyä (COLREG 3d).
    2. Oikein, tuomio vesiliikennejuopumuksesta voidaan antaa huonontuneen suorituskyvyn perusteella, vaikka veren alkoholipitoisuus jäisi alle laissa mainitun 1.0‰ (yhden promillen).
    3. Oikein, mittakaava kasvaa Mercator-kartalla päiväntasaajalta napoja kohti.